2021-01-20
Toyota Research Institute oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda rozpoczynają badania nad zakodowaniem w systemie autonomicznej jazdy instynktu profesjonalnego kierowcy driftowego. Naukowcy planują połączyć technologie automatyzacji prowadzenia z algorytmami sztucznej inteligencji. Jednym z aut testowych nowego systemu będzie GR Supra.
Umiejętności kierowcy driftowego dla każdego
Toyota Research Institute (TRI) oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda wspólnie podjęli się opracowania nowych technologii bezpieczeństwa czynnego i wprowadzenie ich do szerokiej gamy samochodów Toyoty oraz innych producentów.
„Każdego dnia dochodzi do śmiertelnych wypadków drogowych wskutek nagłych, ekstremalnie trudnych sytuacji na drodze. W takich okolicznościach kierowcy musieliby mieć nadludzkie możliwości, żeby uniknąć kolizji” – wyjaśnia dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute i dyrektor naukowy Toyota Motor Corporation.
„Trzeba liczyć się z tym, że każdy kierowca ma swoje słabości, a często się zdarza, że aby zapobiec wypadkowi, kierujący musiałby wykonać manewr, który przekracza jego umiejętności. W nowym projekcie badawczym naukowcy Toyota Research Institute będą analizowali umiejętności najlepszych kierowców na świecie, by opracować zaawansowane algorytmy kontroli nad samochodem, które pomogą zwykłym kierowcom i zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze. To realizacja głównej idei, która stoi za systemem Toyota Guardian” – kontynuował dr Gill Pratt.
Tylko w USA w wypadkach drogowych co roku ginie niemal 40 tysięcy osób, a na świecie – około 1,25 miliona osób. Toyota obrała sobie za cel redukcję liczby śmiertelnych wypadków do zera. Choć do większości wypadków dochodzi w zwyczajnych okolicznościach, zdarzają się też takie sytuacje, że żeby uniknąć kolizji, prowadzący auto musiałby posiadać specjalne umiejętności kierowcy zawodowego lub nawet wyczynowego.
„Już od 2008 roku nasze laboratorium inspiruje się umiejętnościami kierowców wyścigowych przy projektowaniu algorytmów dla zautomatyzowanych samochodów, aby były w stanie poradzić sobie w najtrudniejszych sytuacjach na drodze”– powiedział prof. Chris Gerdes z Dynamic Design Laboratory na Uniwersytecie Stanforda.
„W tym projekcie mamy nowe możliwości jeszcze bardziej rozwinąć ten kierunek badań i przybliżyć się do wdrożenia nowych technologii, aby zwiększyć bezpieczeństwo jady samochodem” – dodał Chris Gerdes.
Autonomiczna GR Supra